Strong & Fit Women

Zwiedzam świat biegając!

Badanie glukozy kiedy wykonać, jak się przygotować

Badanie glukozy we krwi to jedno z podstawowych badań wykonywanych w przypadku wystąpienia niepokojących objawów. Glukoza to cukier prosty, który jest podstawowym źródłem energii dla organizmu człowieka oraz dla jego poprawnego funkcjonowania. Jest to również podstawowe badanie wykonywane w przypadku podejrzenia oraz monitorowania cukrzycy.

Badanie glukozy we krwi kiedy wykonać?

Badanie glukozy powinno się wykonać, gdy miewasz niepokojące objawy. Warto je skonsultować ze swoim lekarzem lub zrobić badanie i od razu udać się z nim do lekarza.

Kiedy wykonać badanie glukozy – najczęstsze objawy:

  • podejrzenie cukrzycy oraz jej kontrola
  • omdlenia
  • osłabnięcia
  • zmęczenie
  • senność
  • zwiększone pragnienie
  • otyłość
  • wzrost apetytu
  • ciąża
  • bóle głowy
  • nawracające infekcje

Jak przygotować się do badania glukozy?

Zalecane jest wykonanie badania poziomu glukozy na czczo. Krew do badania należy pobrać w godzinach 7-10. Dzień wcześniej powinno się zjeść ostatni posiłek do godz. 18:00. Powinno się zachować przerwę od jedzenia minimum 8h, a najlepiej 12-14h. Przed badaniem należy się wyspać i unikać stresu oraz wysiłku fizycznego.

Co oznacza podwyższony poziom glukozy we krwi?

Hiperglikemia czyli zbyt wysoki poziom cukru we krwi, ujawniający się poprzez zwiększony poziom stężenia glukozy. Im wyższy wynik poziomu cukru we krwi tym dana osoba odczuwa nieprzyjemne objawy.

Co może prowadzić do hiperglikemii?
  • przyjmowanie zbyt obfitych posiłków
  • dieta obfitująca w nadmierne ilości węglowodanów
  • nadmierny stres
  • duży wysiłek fizyczny
  • rożne dolegliwości chorobowe

Co oznacza niski poziom glukozy we krwi?

Hipoglikemia to niski poziom cukru we krwi.

Co może prowadzić do hipoglikemii?
  • mała ilość węglowodanów w diecie
  • nadmierne zużycie glukozy podczas wysiłku
  • niedoczynność tarczycy
  • nadmierne napięcie nerwowe oraz stres
  • pominięcie posiłku lub zbyt duży odstęp pomiędzy posiłkami

Kiedy poziom glukozy może wzrosnąć?

Poziom glukozy we krwi może wzrastać w ciągu dnia na przykład po zjedzeniu posiłku (szczególnie bogatego w węglowodany) oraz po i w trakcie aktywności fizycznej.

Bieganie, a cukrzyca

Po pierwsze skonsultuj swoje plany biegowe z lekarzem. Lekarz powinien ustalić dawki przyjmowania leków oraz zlecić wykonanie odpowiednich badań. Miej cukier pod kontrolą. Najlepszym wariantem jest zmierzenie poziomu cukru we krwi przed bieganiem i tuż po nim. Dopasuj wysiłek fizyczny do ogólnego i aktualnego stanu zdrowia. Zadbaj o odpowiednie nawodnienie organizmu przed, w trakcie i po wysiłku fizycznym. Na trening zabieraj asekuracyjnie ze sobą zawsze coś słodkiego. Najlepiej skonsultuj się również z dietetykiem i zostań pod jego opieką. Wysiłek fizyczny nie musi być przeszkodą w chorobie, najważniejsze robić to z głową i być w kontakcie z lekarzem prowadzącym i dietetykiem. Jeżeli jesteś osobą, która dopiero chce zacząć biegać, zacznij od marszobiegów, na maratony jeszcze przyjdzie czas. Nie patrz też na innych, ponieważ nie każdy musi biegać maratony, może to modne, ale nie zawsze idzie w parze ze zdrowiem. 😉

Bieganie a zdrowie

Dbaj o swoje zdrowie i nie bagatelizuj sygnałów, które wysyła Twój organizm.  

Moją ideą jest, aby Biegacze biegali bardziej świadomie dbając o swoje zdrowie. Ostatnio wykupiłam pakiet Medipakiet  dzięki któremu mam większy komfort w umówieniu się bezproblemowo do lekarza i na wykonanie badań. Są cztery pakiety do wyboru, także możesz zerknąć i wybrać odpowiedni dla siebie. 😉
Dla Was z kolei mam konkurs, gdzie możecie zdobyć Voucher na wykonanie badań laboratoryjno diagnostycznych bez skierowania! 😉

Bieganie

KONKURS ! 
Napisz w komentarzu:

Jaki jest Twój ulubiony dystans biegowy i uzasadnij krótko dlaczego?
Spośród wszystkich odpowiedzi jury wybierze 10 osób, które wygrają pakiet na wykonanie badań laboratoryjno – diagnostycznych.
Sprawdź regulamin konkursu.

Pamiętaj, że wszystkie niepokojące Cię objawy należy skonsultować ze swoim lekarzem. Wyniki badań obowiązkowo skonsultuj z lekarzem.

16 Comments

  1. Półmaraton, dystans na którym człowiek jest w stanie się zmęczyć a jednocześnie jest na wyciągnięcie ręki dla każdego.

  2. Polmaraton – jest czas na przemyślenie wielu spraw, a przy okazji lecą kilometry. Przede wszystkim po przebiegnieciu takiego dystansu w nagrode można się najeść do woli.

  3. U mnie chyba 10km, mogę przebiec ten dystans w górnej granicy swojego maksymalnego tempa biegu, a potem mam jeszcze siłę żeby wrócić do swoich obowiązków. Jednocześnie dystans jest na tyle długi, że starczy żeby przewietrzyć głowę i wyładować emocje. Choć półmaraton też jest super, ale dla mnie puki co to jeszcze dużo.

  4. Zacząłem biegać zaledwie rok temu od biegu na 10 km w poznańskim Biegu Niepodległości. Ukończyłem go i wtedy wydawało mi się to dużym osiągnięciem. Ale apetyt rośnie w miarę jedzenia, więc później było jeszcze sporo dziesięciokilometrówek, półmaraton a nawet maraton. Złapałem biegowego bakcyla! Ale to choroba, która nie rujnuje zdrowia a raczej wręcz przeciwnie: poprawia kondycję, zmniejsza wagę, podciąga wskaźniki krwi (jestem honorowym krwiodawcą, więc wiem co mówię!). Generalnie same plusy!
    Co do ulubionego dystansu, to 10 km mi za bardzo spowszechniało, a maraton na razie jeszcze ciągle jest ekstremalną przygodą. Za to półmaraton wydaje się być najbardziej dopasowany do moich możliwości. Jestem go w stanie przebiec prawie z marszu a przy tym poprawiać się czasowo i czerpać sporą przyjemność z biegu i rywalizacji z innymi osobami! Zatem na dziś wygrywa półmaraton, ale mam nadzieję, że wraz z dalszym wzrostem kondycji na najwyższy stopień podium wskoczy maraton!

  5. Hej 🙂

    Moim ulubionym dystansem biegowym jest półmaraton. Chyba dlatego, że mogę się wybiegać dostatecznie, pozwiedzać okolicę tą bliską i trochę dalszą, zmęczyć się trochę mocniej niż przy krótszych dystansach no i czas takiego wybiegania jest jeszcze do zaakceptowania

    Pozdrawiam,
    Paweł

  6. Moim ulubionym dystansem jest 10km, mieszkam nieopodal lasu i czas pozwala mi przebiec ulubiona trasę. Dlatego jest on najczęściej wybieranym dystansem.

  7. Ja najbardziej lubię biegać raczej krótkie dystanse – 5km rano przed pracą idealnie dodaje mi energii i czuje się wtedy świetnie przez resztę dnia.

  8. 5km –
    „piątka” jest moim pierwszym krokiem na początku biegowej przygody

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

*

© 2019 Strong & Fit Women

Theme by Anders NorenUp ↑